Winkelwagen
U heeft geen artikelen in de winkelmand
U heeft geen artikelen in de winkelmand
Sksichoenen hebben veel termen. Het is bijna een complex product.
Het onderste gedeelte van de skischoen.
De schacht/bovenkant van de skischoen. Is verbonden met de “shell” door een pivot (scharnier).
Kunststof skischoenschaal dat onder verhitting slap wordt en daardoor vervormbaar/aanpasbaar is en tevens zijn vorm behoud. Dit wordt bereikt door additieven aan het kunststof toe te voegen. Nadeel kan zijn dat de torsiestijfheid minder is.
Skischoenen die zonder binnenschoen verkrijgbaar zijn.
Een getal dat enigszins aangeeft hoe stijf een skischoen is. De flexwaarde wordt vaak op de skischoen vermeld. Flexwaarde’s zijn tientallen de laagste flexwaarde begint meestal bij 50 (beginners) daarna 60 daarna 70 tot en met circa 180 (race skischoenen). Een flexwaarde is overigens maar een indicatie. Fabrikanten gebruiken het meer als typeaanduiding.
De clips waarmee je de skischoen vastmaakt. Vaak hebben deze een microafstelling. waarmee je de buckle/schnall fijn kan afstellen.
De voetplaat tussen binnenschoen en schaal.
De scharnier die schacht en shell verbindt ter hoogte van de enkels.
Band aan het uiteinde van de schacht meestal met klittenband. Zorgt voor een compactere sluiting van de schacht.
Constructie om makkelijker in de skischoen te komen bij het aantrekken.
Cabrio design is een type skischoen waarbij de skischoen wordt gesloten door een plastic flap aan de voorkant. Is al een vrij oude bouwwijze maar wordt nog steeds toegepast.
Gepatenteerd vetersysteem dat door vooral veel fabrikanten van snowboardschoenen en ook skischoenen (APEX) gebruikt wordt. Door een knop op de schoen aan te draaien wordt de veter aangetrokken en vastgezet, Trek je de knop uit dan komt deze weer los. Zeer comfortabel en gemakkelijk.
De spoiler zit aan de bovenkant/achterkant schacht. Een spoiler kan aan de schaal vastzitten of met klittenband aan de binnenschoen.
De spoiler heeft als nut om de uitgang wat krapper te maken zo dat je strakker tegen de tong aan zit van de binnenschoen. Hierdoor krijg je meer voorwaartse druk en dus controle.
Let wel een spoiler is lang niet voor iedereen geschikt. Overleg dit met de bootfitter.
Een spoiler kan je soms in hoogte verstellen. Hoger bij hoge kuit inzet, lager bij lage kuit inzet.
Zitten ter hoogte van de enkel, het is een scharnierverbinding van schaal en schacht. Zitten meestal aan de buitenkant zodat de schaal naar een aantal graden naar binnen gezet kan worden (X-benen).
Bij sommige modellen zitten ze ook aan de binnenkant zodat de schacht naar buiten gezet kan worden (O-benen)
Canting zorgt voor een betere en gelijkmatiger krachtoverdracht. (Zie ook BOOTFITTECHNIEKEN)
Canting moet gedaan worden door iemand met ervaring hiermee anders kan het blessures opleveren.